Direktor gejmera koji je znao tajnu i slavio heroje

Foto: Bonitet.com/Midjourney

Ključne tačke
  • Satoru Ivata bio je je samo jedan od izvršnih direktora japanske kompanije Nintendo.
  • Saradnici Ivata kažu da je bio primer direktora koji je umeo da odoli teškim vremenima, velikim krizama za video-igre i padu prodaje.
  • I 10 godina nakon njegove smrti postao je aktuelan i citiran jer je odbijao da otpušta ljude, smanjivao je sebi platu i inovatore slavio kao heroje.

Satoru Ivata bio je je samo jedan od izvršnih direktora japanske kompanije Nintendo.

Nintendo je neopozivi lider u svetu video-igara i elektronske zabave i postoji već 135 godina. Cela ideja je potekla 1889. od zanatlije  Fusaira Jamamukija. Bio je majstor za pravljenje karata za igru poznate kao hanafuda, slične kartama koje se igraju u zapadnom delu sveta.

Nintendo kompanija je od 1970. počela da proizvodi video-igre i za kratko vreme je zahvaljujući Donkey Kong hitovima, franšizama Mario, Zelda, Pokemon postala vladar sveta igre. Nintendo je danas sinonim za silu u gejming industriji i dalje ne posustajući bez obzira na veliku konkurenciju. Javno je preduzeće sa sedištem u Kjotu čiji su vlasnici deoničari, uglavnom investicioni fondovi, banke ili menadžment kompanije.

I pored japanske istrajnosti, kreativnosti i posvećenosti zabavi svih ovih godina, Nintendo je ponosan na jednog od svojih izvršnih direktora koji je ostao za primer naslednicima. Zvao se Satoru Ivata.

Direktor koji je znao tajnu

Satoru Ivata se pominje i danas, i pogotovo poslednjih godinu dana. Saradnici Ivata kažu da je bio primer direktora koji je umeo da odoli teškim vremenima, velikim krizama za video-igre i padu prodaje.

Nintendo i njegov nekadašnji izvršni direktor Ivata koji je bio na ovoj poziciji od 2002. pa do smrti 2015. omiljena su tema među analitičarima, ali i konkurentskim krugovima.

Ivata je dao veliki doprinos celoj kompaniji i ne samo uvođenjem inovativne hardverske opreme (konzole Nintendo DS i Wii) već i fokusom na kreativnost i zabavu. Ivata je poznat jer je i u najtežim danima za celu industriju odbijao da otpušta ljude iako su ga pritiskali sa svih strana. Verovao je u ideju da su otpuštanja kontraproduktivna i govorio je:

Niko ne možda da da svoj maksimum kada ne zna da li će sutra imati posao.“

Preuzeti odgovornost i zaštititi svoje osoblje – bile su ideje vodilje Ivate. Čak je i zvanično objavljeno da je dva puta dobrovoljno smanjio svoju platu. Navedena su dva razloga – da se zaposleni zaštite od otpuštanja i da bi preuzeo odgovornost za loše finansijske rezultate. I druge direktore je ubeđivao da slede njegov primer.

Danas, kada su otpuštanja velika tema i surova realnost poslovnog sveta, kritičari i analitičari u ovim potezima Ivata vide samo dobrobit. Dokazi koje je i Stanford priložio svojim istraživanjima potvrđuju da otpuštanja ne popravljaju poslovne rezultate zaposlenih. Naprotiv. Narušava se svaka dobrobit, pa je čak zabeležena i veća smrtnost.

Paketi otpremnina koštaju novac, a otpuštanja povećavaju stope osiguranja za nezaposlene i smanjuju moral i produktivnost jer zaposleni koji ostaju razmišljaju o tome da su sledeći” stoji u sumiranju rezultata istraživača sa Stanford-a.

Direktor ide prvi

Kako pišu Blu, Dezli i Vekmen, analtičari koji su se posebno bavili nekadašnjim direktorom Nintendo-a Satoru Ivatom, naveli su nekoliko ključnih principa i ideja koje je podržavao i u praksi:

  • Ako tretirate zaposlene kao zamenljive resurse, oni će se tako i ponašati. Daće samo minimum da bi dobili platu. Ići će od poslodavca do poslodavca. Čuvaće ideje za sebe, da bi sebe unapredili, ne kompaniju.
  • Takođe, smanjenje plate pokazuje zaposlenima da je lider u istom problemu.
  • Previše lidera smatra sebe iznad svih. Ako ljudi veruju da njihov lider misli da je bolji, neće ga slediti.
  • Da biste promenili ponašanje i stavove ljudi, krenite prvi. Živite te promene, a zatim pozovite druge da podele odgovornost.

Ivata je uvek bio javan i kada su finansije bile u pitanju kako bi pokazao da preuzima odgovornost.

Razumite ljude

Ivata je verovao u bliske poslovne odnose sa zaposlenima. Kako je pisao, to je produbilo njegovo razumevanje njihovih snaga i slabosti, tako da je mogao efikasno da rasporedi i uskladi njihove veštine.

Svrha kompanije je da obični ljudi, sa svojim karakterističnim osobinama, udruže snage i obave ogromne zadatke koje ne bi mogli da preuzmu sami”, govorio je Ivata.

Pre nego što se pridružio Nintendo upravi, Ivata je bio predsednik razvojnog studija igara HAL Laboratory. Bio je poznat po tome da je svakog zaposlenog intervjiusao dva puta godišnje. Kada je prešao u Nintendo, sastao se sa 40 šefova odeljenja i 150 drugih zaposlenih kako bi dobio njihov direktan odgovor, tražio je ‘šta god da imate’ povratne informacije. Njemu je to otkrilo neverovatne perspektive i beskrajna otkrića kako je rekao u više intervjua pred kraj života.

Ivata je promenio ustaljenu dinamiku po analitičaru Vekmenu.

Satoru Ivata se pozicionirao kao deo tima. Upoznao je ljude i nije ih pri tom osuđivao. Prekinuo je začarani krug krivice koji kreira većina lidera danas”, rekao je.

Direktorov recept za opstanak

Ivata je verovao u postavljanje nesvakidašnjih ciljeva.

Ako radite isto što i drugi, iscrpećete se”, govorio je. “Nintendo nije dobar u takmičenju (sa drugim proizvođačima igara poput Sony-ja), pa uvek moramo da stvaramo nešto novo.”

Ovakav pristup doveo je do najvećih projekata i uspeha Nintendo-a u igrama i hardverskom segmentu. Ali, prepoznao je da lideri moraju da balansiraju između inovacije i profita ili rizikuju da i sami ostanu bez posla. Ovaj akrobatski poduhvat nazvao je ‘letenje avionom i obavljanje popravki tokom leta’.

Inovacija je ključ dugoročnog opstanka. U to je Ivata verovao. Proizvodi brzo zastarevaju. Zato je njegova preporuka bila da u opisu posla svakoga ko radi treba da bude inovacija. Svi zato treba da imaju alate i tehnike koje će im trebati da bi bili kreativni. I, uvek treba nagrađivati one koji donose inovacije i slaviti ih kao heroje.

Što se tiče balansiranja između svega toga sa troškovima i profitom, dobrodošli u svet izvršnog direktora. Nije lako, ali može se postići“, bilo je iskustvo direktora Satoru Ivate.

Bio je voljen, ne strašan

Ivata je bio suprotnost od većine ljudi na visokim pozicijama. Voleo je zabavu, bio je duhovit i često smešan. I zbog toga je bio omiljen među kolegama, osobljem, ali i gejmerima. Malo je ljudi koji su zabavni a čiji poslovi baš i nemaju zabavnu crtu. Ivata je znao da ljudski mozak reaguje ako oseti i malu iskru radosti. Verovao je i da ako svako isključi maštu iz posla, neće dobiti najbolje od sebe.

Ivata i njegovi istomišljenici veruju da je strah omiljena hrana ega i da pokreće ponašanje na niskom nivou. Radite na tome da budete voljeni, a ne da plašite. Ovakav pristup će vam pomoći da prevaziđete ograničeni pogled ega i pomoći ćete ljudima da koriste svu svoju inteligenciju, dragocena je preporuka lidera kalibra Satoru Ivata.

Omiljeni direktor, nekadašnji glavni čovek kompanije Nintendo i dan danas pominjan i citiran vođa, Ivata je voleo ljude i negovao ih. Uspevalo mu je tako što je svoje saradnike i zaposlene upoznavao i stvarao okruženje pogodno za lak i spontan posao. I, kao što je i sam rekao, nije lako, ali se može postići.

Strogo je zabranjeno kopiranje tekstova osim u slučaju preciznog navođenja izvora i linka ka originalnom tekstu.

Podeli tekst

Ako ste propustili

Povezane vesti

Komentari +

OSTAVITE KOMENTAR

Molimo unesite svoj komentar!
Molimo unesite svoje ime ovde