U filmskim godinama koje su minule, svi pamte Morikonea, Vangelisa ili Žan Mišel Žara kao autore koji su dali nemerljiv doprinos filmskoj muzici. Kraj 20. i početak 21. veka, ipak, rezervisan je za Hansa Cimera (67).
Plodonosni stvaralac iz Nemačke koji živi i radi u Los Anđelesu, dvostruki je dobitnik oskara za muzičko umeće u filmovima The Lion king i Dune, ali isto tako važi i za osobu koja će filmu doneti sigurnu zaradu uz probijanje rekorda. Na prvom je mestu po zaradi koju su doneli filmovi za koje je komponovao muziku sa preko 30 milijardi dolara, a i sam po vredi 200 miliona dolara (Celebritynetworth). Zarada mu nikada kao umetniku nije bila okupacija, jer je uvek više uživao u samom stvaranju, kako je izjavio više puta.
Hans Cimer, preko Čole do Gladijatora
Životni put Hansa Cimera iz Frankfurta vodio je preko Velike Britanije do Los Anđelesa gde danas živi i radi. Kako je rekao jednom prilikom, njegovo formalno muzičko obrazovanje trajalo je dve nedelje na klaviru. Promenio je osam muzičkih škola da bi se kao samouk pridružio bendu. Od 1970. godine u bendu Krakatoa svirao je klavijature. Bio je inspirisan Morikoneovom muzikom. Naglašava da ga je film Once upon a time in America naveo da se bavi filmskom muzikom.
Prve značajne uspehe sa filmskom muzikom postigao je sa The Last Emperor (Poslednji kineski car). Najvažniji momenat za Cimerovu ranu karijeru dešava se 1988. kada je žena reditelja Barija Levinsona, nakon što je čula Hansovu muziku iz jedne drame, nagovorila supruga da ga unajmi za film Rain man. Film je zaslužio osam nominacija za Oskara među kojima je bila i Cimerova za originalnu muziku.
Zanimljiv podatak iz tog ranog perioda koji povezuje umetnike sa ovog područja i Hansa Cimera vejezan za 1983. godinu kada je odsvirao klavijature na albumu Zdravka Čolića ,,Šta mi radiš’’.
Kišni čovek kao odskočna daska
Rain man mu je doneo prvu nominaciju za najprestižniju nagradu Američke filmske akademije od ukupno dvanaest, koliko ih je Cimer do danas zabeležio. Lista ostvarenja je impresivna, a na njoj se nalaze filmovi: Gladiator, Inception, The Lion King, Dune, Interstellar. Ovo je samo vrh brega od preko 150 filmova na kojima je radio Hans Cimer. Njihova muzička podloga nadahnjuje sve ljubitelje filmske muzike kao i stručnjake jer muzički talenat Hansa Cimera dobio je potvrde i kroz nagrade Zlatni globus (The Lion king, Gladiator, Dune) ili Gremi (Crimson tide, The Dark knight).
Za svaki svoj uspeh napominje koliko je bila važna energija i razumevanje sa ljudima koji su njegovi stalni saradnici. Neke je našao preko Youtube-a, na primer gitaristu Gatrija Govana, a za neke je dobio direktnu preporuku od Morikonea.
O načinu na koji radi i stvara kaže:
,,Zaista verujem u 10 hiljada sati. Moraš da uložiš 10 hiljada sati u nešto da bi ispalo kako treba’’. S druge strane, njegove kolege ističu da je zabavan, pristupačan i inteligentan i da se ne ponaša kao neki bog muzike van domašaja običnih smrtnika. Reditelj Kristofer Nolan (The Dark knight, Interstellar) za Cimera je rekao da ne postoji drugi kompozitor koji je učinio više od njega za zvuk savremenog filma.
Prvi oskar zbog ćerke
Cimer često ističe hrabrost da se uradi nešto potpuno drugačije. Njegova umetnost doseže krajnje granice mašte i inspiracije. Za jednu numeru koristio je stari, raštimovani klavir i od zvukova koje je proizvodio, napravio je muzičku kompoziciju bez ikakvih dorada.
Dugo godina sarađuje sa Čezom Smitom, skulptorom muzičkih instrumenata. On je gitarista, ali i varioc koji sklapa neobične muzičke instrumente koje Hans Cimer rado koristi. Smit sarađuje sa Boeing-om. Oni mu šalju delove i materijale koji bi inače završili na đubrištu, a on ih pretvara u instrumente.
Hrabrost i želju za drugačijim pokazao je i pre svog prvog oskara. Odlučio je da prvi put radi na animiranom filmu jer je hteo da se kćerki prikaže u pravom svetlu kao otac. Za Vanity fair je rekao:
,,Nisam mogao da vodim kćerku na premijere mojih dotadašnjih filmova jer su ljudi u njima uglavnom ginuli. Morao sam to da promenim’’.
Svojstvenost u karijeri Cimer pokazuje i u radu sa ljudima iz svoje muzičke svite. Napominje da ne želi da bude kompozitor za klavirom ili da diriguje orkestrom. Želi da se pokaže na sceni ili u studiju zajedno sa prijateljima muzičarima.
Hans Cimer na turneji
Poslednjih godina Hans Cimer ispunjava sebi želje i van rada na muzici za film. Počeo je da uživa u koncertima na kojima nastupa sa svojim saradnicima. Na njima se u okviru turneje mogu čuti kompozicije iz njegovog celokupnog opusa. Uživa tokom priprema jer su svi uključeni u stvaranje. Prisutni su njegovi prijatelji i muzički saradnici. Uređuje muziku sa horom, orkestrom, bendovima i solistima. Koncerte kombinuje sa specijalnim svetlosnim efektima kako bi ugođaj za publiku bio potpun. U tome mu pomaže Mark Brikner, dizajner svetla koji se proslavio na koncertima Pink Flojda.
Na turneji je trenutno u severnoameričkim gradovima, a na jesen će publika moći da ga vidi i čuje i u evropskim gradovima (Dortmund, Budimpešta, Bratislava). Uspešnost ovih koncerata prikazuje i najava turneje za 2025/26. godinu na njegovom zvaničnom sajtu tokom koje će se orijentisati na gostovanja po Velikoj Britaniji. Pred Hansom Zimerom su godine stvaranja i buduće vreme će sigurno doneti nove muzičke kompozicije koje će zauzeti svoje mesto u filmskim muzejima. U međuvremenu, publika je u mogućnosti da osvežava svoje sećanje kroz ove muzičko-scenske nastupe preko muzike iz filmova: Pirati sa Kariba, Betmen, Spajdermen, Pad crnog jastreba, Kung-fu panda i drugih.