Kembelov kod: Razlozi zbog kojih vam se dešavaju padovi i krize

Foto: Bonitet.com/Midjourney

Ključne tačke
  • Krize i padovi su put svakog mitskog, pa i savremenog heroja i odvijaju se po istom šablonu
  • Džozef Kembel, veliki istoričar i poznavalac mitologije i njegov kod
  • Na putu svakog heroja su nemani i aždaje

Veliki Džozef Kembel (1904-1987) inspirisao je mnoge. Posebno je kreativcima bio podrška i pokretač.

Danas se tekstovima ovog izuzetnog profesora i pisca rado vraćaju i biznismeni i umetnici u potrazi za odgovorima o ljudskoj egzistenciji i životnim putevima.

Živa legenda

Veliko delo istoričara i poznavaoca mitologije Džozefa Kembela Heroj sa hiljadu lica mnogi savremeni poslovni idoli navode u spisku knjiga koje su im promenile živote.

I za života, Kembel je bio živa legenda, analitičar mitologije i srednjevekovne književnosti koji je uticao na mnoge svoje savremenike. Džordža Lukasa je inspirisao da osmisli Star Wars i dvojica velikana su bili bliski prijatelji. Čuveni Disney-jev Lion King inspirisan je Kembelovim knjigama, baš kao i Betmen i Indijana Džons.

Šta Kembel kaže da nas uče mitovi i šta misli o životnim krizama i padovima? Ko su heroji iz mitoloških priča i kakav je njihov put?

Kembelov kod

Kembel je izuzetan jer je, pre svega, odlično poznavao stare mitove bez obzira na to odakle su. Njegova zasluga je u tome što je uspeo da pokaže kako su stare priče, mitovi, i savremena imaginacija i stvaralaštvo povezani. Dokazao je i da postoji mustra ili šablon koji se može izvesti iz mitova i starih priča, baš kao što postoji i u saveremenom filmu ili stripu. Mitovi, za Kembela nikako nisu zabavne ili atraktivne pričice za uspavljivanje dece. Svaki nosi važnu poruku i uči o pravilima po kojima život funkcioniše.

Iako Amerikanac, Kembela je privukla Evropa. Boravak u Evropi, upoznavanje sa evropskim umetnicima, psiholozima, piscima i mitologijom utvrdili su njegove ideje i pretpostavke da je svuda prisutan šablon, da su simboli i slike reči koje imaju duboka značenja. Upoznao je evropsku istoriju satkanu od drevnih priča koje su, po Kembelu ’vodiči ljudskog duha’. U knjizi Heroj sa hiljadu lica Kembel dokazuje da su sve mitološke priče iste, nose jednu univerzalnu istinu koja se provlači i nema nikakve veze sa tim kada je nastala, u kom istorijskom periodu i u kojoj kulturi.

Kembel je ovakvim tvrdnjama indirektno dokazao da su pravila po kojima funkcioniše život ista, pravila po kojima se stvara, radi, komunicira takođe su ista uvek bila i biće i to je jedan od razloga zbog koga ćete Kembela naći na policama tvoraca Facebook-a, Instagrama ili Microsoft-a.

Predviđanje budućnosti

Kembela je svakako zanimala budućnost. Pošto je prepoznao mustre po kojima su stvarani mitovi, te iste mustre je prepoznavao i u svoje vreme.

Da, političari vode svet, biznismeni takođe. Ali, Kembel je izuzetno voleo i cenio umetnike, pesnike, pisce i tvrdio je da oni imaju moć da vide buduće događaje. Oni su najbolji vodiči svakome ko želi da zna šta će se desiti, šta svakoga čeka u vremenu koje dolazi. ’Ostali to ne vide’, pisao je Kembel.

Veliki pisac je tvrdio da je svaka ličnost na ovoj planeti pre pod uticajem velikih mislilaca, umetnika i stvaralaca nego političara ili ekonomista. ’Umetnici i pesnici su zaslužni za naše unutrašnje živote, za ono što svako treba da postane’, mislio je Kembel.

Kembel i put heroja

Glavni likovi mitova i starih priča su heroji koji često imaju nadljudske sposobnosti i po pravilu prolaze iste faze na svojim putovanjima kroz život. U velikom pomenutom Kembelovom delu autor dokazuje postojanje mono mita, jedne univerzalne priče koja se kao potka provlači kroz svaki mit. To je u stvari priča o putovanju jednog heroja, njegovo traganje i zadatak.

Ovaj mono mit ima građu kruga, kako to primećuje Kembel. Na vrhu je poziv, ono što heroja izdvaja od ostalih. Ovaj poziv se ne može odbiti jer je veliki pokretač, ogromna energija koja mora ići napred.

Heroj je pozvan i kreće na put. Prelazi prag i ulazi u svet ili situacije u kojima ranije nije bio. Tu nalazi suparnike, mentore, saradnike i saveznike, tu su iskušenja i borbe i patnja. Tu će iskusiti i smrt i ponovno rođenje. Nimalo nije lako i heroj mora da se izbori sa mnogo neprijatelja i iskušenja i u sebi i oko sebe.

Spasenje je na suprotnoj strani kruga, heroj mora da nauči još nekoliko lekcija da bi se vratio na početak, na mesto odakle je pošao. Ali, sada je promenjen, drugačiji, nikad više onaj stari. Mesto je isto, ali on više nije.

Kembel i lekcije da svako razume

Zašto je svaki Kembelov rad preporuka za čitanje? Šta ćete sigurno naučiti iz njegovih analiza?

  • Kad vam je teško, imate probleme privatno i poslovno, ispred vas je mnogo iskušenja i problema, moguće je da ste pozvani. Moguće je da je to taj trenutak poziva. Muka i problemi su tu da vas zovu da se promenite. Jer, ako nema muke i kriza, nema ni razloga da učite i da se menjate. Problemi vas teraju da promenite stav, način na koji posmatrate svet oko i sebe i sebe, na kraju. Tako da je, po Kembelu, poziv zapravo loša vestrazvod, finansijski kolaps, bolest. Na širem planu, to su finansijske krize, epidemije, prirodne katastrofe. Desi se nešto što sve natera da počnu iz početka. I, to nije lako.
  • Kako napuštate utrobu majke, roditeljski dom ili staro školsko dvorište, tako napuštate i starog sebe kada budete pozvani. Pozvani ste da postanete ono što treba da postanete.
  • U danima krize morate zauzeti stav. Taj stav je stav tragača koji kaže ’Moram dalje’, ’Moram da nađem to što treba da nađem, da saznam šta treba da saznam’. Opiranje je sasvim normalna rekacija u danima krize.

Ništa nije novo

  • Ovo opiranje i odlaganje su veoma važni po Kembelu i smatrao ih je bitnom fazom na putu svakog heroja. Imaju antistres efekat i moć da vas primpreme za ono što dolazi.
  • Ništa nije novo. Sve što se trenutno dešava samo je ponovljeno nečije iskustvo. To što se vam dešava, dešavalo se i dešavaće se i drugima, iste borbe, iste faze i pravila.
  • Mitologija je lekovita. Pomaže svakome da uoči ta pravila i prava je vodilja kroz svaki dan.
  • ’I na širem planu čini se da učimo iste lekcije, ponovo i ponovo, padamo, ne uspevamo. Poziv dolazi i dolazi. I sve se to tiče starog načina razmišljanja i pogleda na stvari. Tiče se nepoverenja da možemo da radimo na sasvim drugačiji način, da se povezujemo između sebe’, mislio je Kembel. Na primer, prelazak sa matrijarhata u patrijarhat je verovatno posledica povećanja broja ljudi na planeti. Ljudima je lakše da se slože ako je među njima veći prostor. Što su bliži, ljudi postavljaju granice i počinje borba za granice. Veliki je izazov i pitanje kako će ljudi živeti u zajednici ako su ’napakovani’ u velikim gradovima, jedni preko drugih?

Heroji na svom putu uče da budu fleksibilni

  • Na putu heroja su uvek nemani, aždaje, novi prostori koji treba da se osvoje i koji nose tajnu. Tu su uvek saveznici, grupe, družine. Tolkinova Družina prstena ili vitezovi okruglog stola ili sedmorica veličanstvenih, pa i Odisejevi saputnici samo su primeri da se na svom putu heroj udružuje i mora da bude dobar timski igrač. Zato su najčvršća prijeteljstva iz škole jer znače zajedničko odrastanje i sazrevanje. Veliki problem koji svaki heroj mora da reši na svom putu je da prevaziđe individualni identitet.
  • Ono što uče mitovi i njihovi heroji je da uvek postoji nešto bolje. Ma koliko mislili da je trenutna postavka stvari idealna i da je ne treba menjati, doći će trenutak za promenu. Heroji na svom putu uče da budu fleksibilni i spremni da pobede svoju gordost i prihvate nov način života i razmišljanja.
  • Na životnom putu kao i u svakom mitu nezaobilazna je smrt. To je iskustvo smrti ideja, načina na koji vidimo sebe. Odnosi se na kraj jednog pogleda na svet, sistema vrednosti, verovanja, perspektive. I to je smrt za više dobro, otvara se prostor da se rodi nešto novo, bolje.
  • U mitovima se uvek pojavljuje neki alat, mač recimo, koji simbolizuje novo znanje, novu veštinu, tehnologu, novu mudrost koja je potrebna herojima da bi ispunili zadatak za koji su pozvani. Simbolika mača je upravo preseći nešto, doneti odluku, što je bitan deo puta heroja. Isto tako je i simbolika nove komunikacije ali i borbe jednog čoveka sa drugim.
  • Progres se uvek sastoji iz dva koraka napred i jednog koraka u nazad. I tome uči svaki mit.

Strogo je zabranjeno kopiranje tekstova osim u slučaju preciznog navođenja izvora i linka ka originalnom tekstu.

Podeli tekst

Ako ste propustili

Povezane vesti

Komentari +

OSTAVITE KOMENTAR

Molimo unesite svoj komentar!
Molimo unesite svoje ime ovde